New York City

New York City. Daat sta je dan in het midden van Manhattan, met alleen een adres en een paar letters van metrolijnen. Slechts 10 minuten van Manhattan Midtown, er staat alleen niet bij of het nu te voet is of met de metro. Eerst maar een metrostation zoeken met een kaart van de metrolijnen.

Aankomst in NYC

Na een paar minuten heb ik eindelijk gevonden waar ik precies sta in de stad en waar ik naar toe moet. Ook heb ik gevonden welke metrolijnen ik moet hebben en dat deze ook stoppen op deze halte, maar moet ik de naar boven of naar beneden? Na dit gevraagd te hebben bij een van de personeelsleden was dat mij duidelijk. Nu nog een kaartje scoren ergens anders kun je niet eens binnen. Kijk je naar de prijs is een weekkaart al goedkoper als je maar 5 dagen blijft daar, je kunt toch bijna niets te voet doen in de stad, de afstanden zijn veel te groot. Uiteindelijk heb ik na 2 uur het hostel weten te bereiken( het had ook in 20 minuten gekund, maar ik was de weg kwijt). Omdat ik in Philadelphia flink ben wezen stappen besluit ik maar even een paar uurtjes te gaan slapen, geen rekening houdend dat de metro hier boven de grond rijdt en deze best wel een herrie maakt.

Ik slaap dus op Long Island in de buurt Queensborro, waarschijnlijk niet zo heel bekend bij de meeste mensen, echter 2 maanden voor dat ik daar was is op deze metrohalte iemand voor een aanstormende metrotrein geduwd, dit is toen wereldnieuws geweest.

Die avond een beetje in de wijk rond gelopen, het hostel is gevestigd aan een enorm drukke weg, waar naast de stoplichten in de spits ook verkeersregelaars aan het werk zijn om het verkeer nog enigszins in goede banen te kunnen leiden.

Morgen maar eens gaan kijken in de rest van de stad, alles bezoeken is nu al onmogelijk heb ik gezien, dan heb ik nog een week meer nodig.

Philadelphia

Philadelphia, of door de Amerikanen Phili genoemd is de stad waar Amerika geboren is, hier is de onafhankelijkheid verklaard door George Washington. Het gebouw , the Independence Hall, waar deze onafhankelijkheid is getekend is nog steeds te bezoeken. Het rare is je moet eerst de gratis tickets gaan halen bij het bezoekerscentrum en dat pas mag je naar binnen, ook daar is een strenge controle als je naar binnen gaat, tas leeghalen, jas uit en zakken leeg, pas dan mag je er door.

Ook kun je naar de libertybell. De Liberty Bell is een beroemde en historische klok in Philadelphia in de Verenigde Staten. De klok is een van de meest bekende symbolen van deAmerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en staat bekend als symbool voor de vrijheid in het algemeen. De Liberty Bell is gehuisvest in een paviljoen gelegen tegenover Independence Hall in Philadelphia.

Deze diashow vereist JavaScript.

Volgens de overlevering werd de klok op 8 juli 1776 geluid om de burgers van Philadelphia samen te roepen voor het voorlezen van de Declaration of Independence. Ook in 1774 had de klok geluid, toen om de opening van het First Continental Congress aan te kondigen. De klok zou ook geslagen hebben na de Battle of Lexington and Concord in 1775, iets wat historici vaak met een korrel zout nemen.

Beide heb je in een dag wel gezien, omdat ik in het weekend hier was ben ik maar wezen stappen in de stad. Prijzen verschillen hier heel erg van kroeg tot kroeg, bij sommige betaal je $1,00 voor een biertje, bij de ander betaal je voor het zelfde biertje rustig 3 of 4 dollar.

Wat wel grappig is aan Philadelphia is dat er verschillende bekende scenes uit films zijn opgenomen zoals de scene uit Rocky dat hij de trappen op rent, maar ook een gebouw uit de film ghostbusters, Ghostbusters speelt zich af in New York maar het was onmogelijk om deze scene te filmen met helikopters in New York daarom hebben ze een gebouw uit Philadelphia gebruikt.

Omdat de stad relatief oud is zijn er nog veel oude straten en gebouwen. In sommige straten heb je zelfs het gevoeld dat je gewoon door een Duitse of Nederlandse stad wandelt.

Morgen (18februari) ga ik met de bus naar New York, een rit van ongeveer 2 uur.  Ik hoop als alles  meezit daar rond 2 uur aan te komen en om 16:00 kan ik dan inchecken, Ik blijf daar tot zaterdag, dan vlieg ik weer terug naar Nederland, met een overstap in in Frankfurt.

Een bezoek aan het Smithsonian National Zoological Park

Ondanks het weer ben ik vandaag naar de dierentuin geweest, hier noemen ze dat een zoo want dat is korter dan dierentuin. In tegenstelling tot de dierentuinen dit ik tot nu toe bezocht heb, was deze volledig gratis te bezoeken. Dat houd wel in dat er constant onderzoek naar het gedrag van de dieren gedaan word.

Ondanks dat het gratis entree is, zijn er wel veel dieren van over de hele wereld. De dierentuin ligt Net buiten de stad, ongeveer een kwartier met de metro. Het is een ontzettend groot park met grote en ruime verblijven en kun je dicht bij de dieren komen. Als je niet oplet verdwaal je er gemakkelijk. Wat wel grappig is, is dat een aantal verblijven aan de straatkant zijn, je kijkt dus vanaf de straat in de dierenverblijven, sommige mensen hebben dus cheetas als overburen.

Het unieke aan deze dierentuin is dat ze reuzepanda’s hebben. Daar doen ze dus ook uitgebreid onderzoek naar, 24 uur per dat zitten een paar biologen op diverse schermen te kijken wat deze beesten doen ( ik heb ze alleen maar zien slapen).

Als je wil kijken of ze nu wel actief zijn kun je klikken op de volgende link. Dan ga je naar PandaCam.

Het was wel erg rustig in het park, soms had je echt het gevoel dat je helemaal alleen door het park liep. Daardoor wel enkele mooie foto’s kunnen maken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Tegen 3 uur ben ik weer richting het hostel gegaan omdat het weer steeds slechter werd.

Morgen ga ik met de bus naar Philadephia, een rit van ongeveer 3 uur.

Een dag Smithonian institute

De weersverwachtingen waren erg slecht vandaag, om die rede heb ik gisteren alles te voet buiten gedaan en vandaag zoveel mogelijk binnen.

Het Smithonian Institute is een van de grootste onderzoekscentrums van de wereld, daarnaast bezit het instituut ook over een groot aantal musea, deze zitten met name aan The Mall in Washington gevestigd. De Mall is het park tussen het capitol en het Lincolnmemorial.

Ik ben begonnen bij het national air and space museum. Een museum over de geschiedenis van de lucht- en ruimtevaart in de wereld. Een gedeelte van de collectie is nu verhuisd naar een dependance vlakbij Washington Dulles airport omdat de ruimte in de stad te klein is. Maar ook nu staan er in de stad nog veel bekende vliegtuigen en ruimtevaartuigen zoals de spirit of st louis en de capsule waarmee Neil armstrong en Buzz aldrin zijn teruggekeerd naar de aarde na hun reis naar de maan.

Ook naar het National Natural Historic Museum geweest, hier staat Rexi uit night at the museum. Het is een groot museum maar het was gedeeltelijk gesloten wegens verbouwing.

Van hieruit ben ik naar Obama thuis gelopen, hij woont er maar een paar honderd meter vandaan, er stond vandaag erg veel politie omdat er een groot aantal hoge legerfunctionarissen waren, sommige waren veel gedecoreerd dat ze krom liepen van de medalies.

Het witte huis

Net naast het witte huis ligt het national historic museum, het museum over de geschiedenis en het ontstaan van Amerika.
Naast dat ze er een heel huis in hadden staan (ben ff de naam kwijt welke president er ooit in gewoont heeft) ligt er ook de eerst vlag van Amerika. De is al ruim 200 jaar oud, deze ligt hier onder speciale condities tentoongesteld in een brandveilige zaal.

Van daaruit  ben  ik via Chinatown terug gelopen naar het hostel. Chinatown ligt ook op H-street alleen in het noordwesten van de stad, en ik moet naar het noord oosten toe, dus dan is het gewoon altijd maar rechtdoor lopen tot ik op 6 Noordoost uit kom en dan ben je thuis. Ruim 3 kwartierlopen.

chinatown
Chinatown in Washington

Van the Capitol naar arlington cementry

Het capitiol

Vandaag ben ik te voet naar het Capitol (het Amerikaanse regeringsgebouw) gegaan. Het is ongeveer 20 minuten lopen. Ik zit op H street en ik moest naar A street. Dan zat ik in de goede straat, gemakkelijk de weg zoeken dus. Vanaf het capitol loopt een park  the National Mall naar Washingtonmonument (the needle) en daarachter ligt het Lincolnmonument.

Het Washingtonmonument is ook vaak ze zien in verschillende films, vaak in combinatie met the Reflectionpool. Hier in wordt het washingtonmonument gereflecteerd in het water. Maar het bekendste is het monument natuurlijk van de “I have a dream”toespraak van Martin Luther King.

Vanaf het capitol naar het Lincolnmonument is het ongeveer 40 minuten lopen, omdat vandaag veel mensen vrij waren waren veel mensen er aan het wandelen of sporten, van rugby tot zwerkbal. Aan dit gigantische park liggen ook alle grote musea van Washington onderandere het Smithonian institute, maar ook het witte huis. Ik ben in geen van alle vandaag binnen geweest omdat het weer erg goed was en veel monumenten van presidenten heb bezocht, zoals JFK monument, Franklin D Rooseveldt monument en het jeffersonmonument.

Arlington Cementry

Na deze ronde ben ik naar Arlington cementry gelopen( dit ligt overigens in een andere staat namelijk in Virginia), dit is een grote begraafplaats waar veel militairen liggen begraven maar ook John F Kennedy, maar ook van astronauten en mensen die iets voor de Amerikaanse geschiedenis betekend hebben.. Er zijn militairen begraven uit alle oorlogen waarbij Amerika betrokken is geweest, dus komen er nu nog steeds graven bij (gemiddeld 15 per dag). Op dit moment liggen er ongeveer 400.000 mensen begraven, veelal met militaire eer. Vanaf hier is het mogelijk om foto’s te maken van het pentagon, als je dit bij het pentagon doet krijg je problemen met de beveiliging daar, als je geluk hebt hoef je alleen de foto’s te wissen die je van het pentagon hebt gemaakt in het ergste geval moet je heel je geheugenkaartje formateren of inleveren.

Aangekomen in Washington DC

Vanochtend (9 februari 2013) ben ik vertrokken naar Washington DC.  Om 12:00 vertrok mijn vliegtuig, vreemd genoeg is er helemaal niet gevraagd naar mijn medicijnen of glucosemeter, terwijl je verder wel helemaal doorgelicht wordt en al voor je het vliegtuig ingaat een kruisverhoor krijgt.

Na een goede vlucht te hebben gehad ben 14:30 uur geland op Washington Dulles Airport. Daar kreeg ik weer een kruisverhoor, wat kom je doen, waar ga je heen, met wie reis je, je stond net met iemand te praten, ken je hem, wat doe je voor werk, waarom ga je niet in Europa op vakantie? Maar nog steeds geen vragen over mijn medicijnen en glucosemeter.

Na tig controles ben je eindelijk buiten, geen sneeuw, blauwe lucht, wel koud, maar niet veel kouder dan Nederland.

Vanaf het vliegveld rijden geen treinen of metro’s naar de stad, dus maar een gedeelde taxi genomen naar de stad(over route 66). Ben je nog gewoon ruim een uur onderweg. Wel al langs arlington road en het pentagon gekomen. Beide best imposant.

Uiteindelijk was ik om 17:00 uur in het hostel.