Van porthmadog naar Blaenau Ffestiniog

Wat plaatsnamen betreft weten ze het hier wel. Zelfs de Engelsen kunnen het niet uitspreken. Het is allemaal in het Welsh. Het Welsh is trouwens hier de eerste taal het Engels de tweede.

Ik ben dus vandaag naar Porthmadog geweest om als eerste te pinnen en boodschappen te doen. De plaatselijke supermarkt is niet groter dan een gemiddelde huiskamer.

Daarna ben ik met een stoomtrein van Porthmadog naar Blaenau Ffestiniog geweest. Een treinreis van ongeveer 3 uur. Het is een smalspoorbaan die gebouwd is om vroeger leisteen te vervoeren, echter hebben ze hem daarvoor niet meer nodig en gebruiken ze hem voor toeristen. Ze hebben wel alles in het oude gelaten, dus de stationnetjes zijn nog zoals toen, maar ook de trein en personeel loopt nog in kleding van toen rond.

Omdat Blaunau Ffestiniog op een van de hoogste punten van Snowdonia ligt, het je constant vergezichten over de omgeving wat ontzettend mooi is.

Aangekomen in trawsfynydd

Ik ben hier nu ruim een dag maak kan de naam van de plaats waar ik nu ben nog steeds niet uitspreken. Ik heb het op een briefje geschreven zodat ik het aan de buschauffeur kon laten zien waar ik naar toe moest. En dan sta je eindelijk in  het dorpje, hostel gevonden, was overigens niet zo moeilijk, het dorp kent maar 2 straten. Moet je pinnen, blijkt het dichtstbijzijnde pinautomaat een half uur met de bus te zijn. Een groot feest dus.

’s avonds ben ik naar het meer gelopen. Het blijkt een stuwmeer te zijn voor een krachtcentrale. naast het meer staat een gebouw dat in de verte op een groot fort of kasteel lijkt,het blijkt echter een kerncentrale te zijn. Hij is al 20 jaar buiten werking, maar hij staat nog steeds af te koelen.

Over het meer ligt een voetgangersbrug, waarom? ik weet het niet, je kunt namelijk ook de weg pakken die om het meer ligt. Het rare is echter dat de brug geen functie heeft, hij begint in een weiland en eindigd aan de andere kant ook in een weiland. De boeren vinden het overigens niet erg dat je over hun weilanden loopt, ze hebben overal speciale poortjes of trappetjes gemaakt zodat je gemakkelijk in en uit de weilanden kunt komen

Sorry, gister geen bericht gepost

Gister ben ik dus aangekomen in Llandudno, in het noorden van Wales. Voor Engelse begrippen is het een badplaats. Ze hebben hier inderdaad zee, strand en een hoop hotels hier. Maar ze missen toch een essentieel iets hier, genaamd zon.

Verder is het wel een leuke stad, er is genoeg te beleven en te zien. Vandaag ga ik te voet rond en morgen wil ik naar de oudste kopermijnen van de UK gaan en naar het kasteel een plaatsje verderop, ten minste als het weer het een beetje toelaat.

Naar Abergavenny

Ik zit nu in Abergavenny, oftewel de poort van Wales. Het is geen grote stad, ongeveer 10.000 inwoners. De stad is bekend geworden doordat in de tweede wereldoorlog hier een bekende krijgsgevangene heeft gezeten, namelijk Rudolf Hess. Hij was namelijk naar Engeland gevlogen om vredesbesprekingen te houden met de Engelsen. Deze dachten er heel anders over en zette hem in deze plaats gevangen.

De plaats is ook bekend uit een van de boeken van Harry Potter, namelijk Sjaak van de Collectebus heeft het over deze plaats.

Morgen wil ik naar Brecon gaan. Dat ligt middenin Breacon National Park. Eigenlijk was het de bedoeling om daar te overnachten, maar daar kon ik niet komen met de trein.

Beacon National Park

Vanmorgen heb ik de bus gepakt naar Brecon om van daaruit verder te reizen naar het mountain visiting centre. Bij de touristinformation hadden ze me vertelt dat het maar een paar minuten lopen was. Het waren denk ik Engelse minuten, ik moest dus ruim 3 mijl lopen. ruim 4,5 km berg op in de zon. Ik was dus doodop toen ik boven kwam. Vertellen ze me daar doodleuk, ik zou niet te ver het park in gaan, want het weer gaat veranderen, en ja hoor de hele middag heb ik motregen gehad.

Toen het eindelijk droog was heb ik toch nog wel een paar mooie foto’s kunnen maken. Daarna de hele toch naar beneden gelopen. Kom ik beneden heb ik net mijn bus gemist. Dus weer een uur wachten. Uiteindelijk was ik rond 19:00 uur terug in het hostel.

Daar kreeg ik te horen dat er vandaag een vrijgezellenfeest was in het hostel, waarschijnlijk zal ik dus niet veel slapen. Als goedmakertje wel een gratis full English breakfast

Morgen ga ik naar Llandudno in het noorden van Wales. Ongeveer 4 uur met de trein.

Cardiff by foot

Gister heb ik een sightseeingtour gemaakt met de bus. Vandaag ben ik naar sommige plaatsen terug geweest om foto’s te maken, vaak was dit niet mogelijk in de bus omdat er mensen voor zaten. Gelukkig is het weer nog steeds erg goed. Natuurlijk ook het kasteel bezocht wat in de stad staat, sommige delen stammen nog uit de romeinse tijd. Om het kasteel ligt een groot ommuurd park, op de pilaren van de muren staan beesten afgebeeld, jammer dat sommige slecht gerepareerd zijn.

[fsg_gallery id=”4″]

In de stad staan veel oude gebouwen, in die gebouwen staan veel standbeelden verwerkt, vaak ook met een grapje naar de geschiedenis.

grapje van de beeldhouwer

Morgen ga ik naar Swansea toe, dit is een half uurtje met de trein van Cardiff vandaag. Cardiff is nu ook weer niet zo groot om er 3 dagen te blijven.

GR

Ontbijten op grote hoogte in het vliegtuig naar Cardiff

Hallo,

Vannacht ben ik vertrokken naar Cardiff, Wales. Na eerst een hele wereldreis door Nederland gemaakt te hebben met de trein. Via Eindhoven,Rotterdam, Den Haag naar Schiphol. Kwam ik om 5:00 uur aan op Schiphol. Gezellig tussen al het uitgaansjeugd en andere dronken mensen.

Na tot 8:00 gewacht te hebben mocht ik eindelijk gaan vliegen, wat maakt zo’n Fokker een teringherrie(nu snap ik ook waarom ze failliet gegaan zijn), ik had de hele nacht al niet geslapen, kun je in het vliegtuig nog niet slapen. Gelukkig kregen we wel ontbijt aan boord (pas op het brood is van dichtbij dodelijk). Na ruim een anderhalf uur vliegen kom je aan op Cardiff airport (vergelijkbaar met Weeze airport maar dan kleiner).

Moet je daar weer een uur wachten omdat de bus naar Cardiff net vertrokken is en p zondag rijden ze maar om het uur. Daar sta je dan met 2 andere mensen op de bus te wachten. Een Amerikaan die dacht dat Holland, Nederland en Amsterdam verschillende landen zijn en een idiote Duitser.

Uiteindelijk was ik pas rond 12:00 uur in Cardiff zelf. Het eerste wat ik gedaan heb ik voor een paar uur naar bed gegaan om een beetje bij te slapen.

Gelukkig zijn alle winkels hier op zondag open zodat ik toch nog ergens boodschappen gaan doen om wat te eten krijgen.