Naar Dunas Sao Jacinto national park

De stad is nu ook weer niet zo groot dat je je 2 dagen kunt volmaken. Dus de stad maar uit geweest naar Dunas Sao Jacinto national park. Het ligt ongeveer 10 km buiten de stad aan de andere kant van de lagune, dus moest ik met de veerpont over.

Na ruim 2 uur was ik dan eindelijk bij het park was het gesloten wegens pauze. Om 13.00 was de pauze voorbij en ben ik het park ingegaan na ingeschreven en aangemeld te zijn bij degene die het park beheert, het park is namelijk erg dicht begroeit en er wilde wel eens toeristen verdwalen, ten minste dat begreep ik uit haar Portugees/Spaanse uitleg, Engels kon ze namelijk helemaal niet.
De wandeltocht door het park duurde ruim 3 uur. In het park zelf had ik helemaal niemand gezien terwijl er wel ander wandelaars waren die dezelfde route liepen, ten minste aan de inschrijvingen te zien. Na 1,5 uur in het park kom je bij een lange voetgangersbrug uit die over de duinen naar de Atlantische oceaan leidt, vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over het park, de duinen en de zee. De zee hoor je wel al heel de tijd op de achtergrond bulderen op het strand.

Rond 16:00 heb ik me weer uitgeschreven in het park en ben ik weer naar Aveiro gegaan. De planning is om morgen weer iets verder naar het zuiden te zakken namelijk Coimbra, het weekend wil ik door brengen in Lissabon.

Evora. Een stad uit de Romeinse tijd.

Evora is is een stad die ook op de Unesco wereld erfgoedlijst staat de oude binnenstad is volledig omringt door een stadsmuur. Het is een oude stad met veel gebouwen uit de 16e eeuw. De eerste dag dat ik er was, was het regenachtig gelukkig was het de dag erna goed, de zon scheen en het was lekker weer. Er zijn nog steeds veel toeristen hier in de stad veelal oudere mensen omdat alle scholen weer zijn beginnen.

Het unieke aan deze stad is dan het een kapel heeft die gemaakt is van menselijke botten, het ziet er een beetje luguber uit maar het is wel heel erg apart om te zien. Binnen de stadsmuren staan verschillende kerken, kloosters en kathedralen, sommige zijn toegankelijk voor publiek andere helemaal niet, veel van deze kerken zijn eeg oude en rijkelijk gedecoreerd het beschilderingen en bladgoud.

Ook loopt er nog een stuk van het oude aquaduct uit de Romeinse tijd door de stad.

Ook zijn er in Evora nog verschillende overblijfselen te vinden van de Romeinse tijd zoals een tempel en een badhuis(daar staat nu een bank op maar je kunt het zien als de bank open is).

Je merkt wel dat hier heel veel toeristen komen uit heel de wereld, alles is vertaald naar verschillende andere talen en niet alleen Engels , Spaans en Frans.

Vanmiddag ga ik naar Lagos die ligt in de Algarve, daar blijf ik nog 2 nachten en dan ga ik naar Faro voor mijn terugreis naar Nederland.

Sintra

Ondanks het slechte weer vandaag ben ik toch naar Sintra geweest, het heeft dan ook echt de hele dag geregend. Helaas was dat ook te merken in de stad, de stad ligt vrij hoog op een heuvel en vanaf sommige plaatsen heb je een heel mooi uitzicht over het natuurgebied en de omgeving daar. De gemiddelde foto die ik vandaag heb kunnen maken van het uitzicht was geheel wit wegens de mist.

Sintra is een stad die op de werelderfgoedlijst staat omdat er vele paleizen staan sommige zijn opengesteld voor publiek (tegen betaling) sommige zijn in gebruik als hotel of vakantieoord. Het vroegere koningshuis van Portugal had daar hun paleis staan. Ik ben in een Paleis geweest dat helemaal in Indische stijl was ingericht. Helaas is het ooit verlaten en is het vervallen toch zijn ze nu al heel ver met het restaureren van het paleis, ze lieten ook foto’s zien van de toestand hoe ze het toen aantroffen een aantal jaren geleden. Ook de tuinen zijn weer helemaal opgeknapt in de verschillende stijlen van toen met veel palmbomen, cipressen, vijvers. Maar ook was er een groot gedeelte Mexicaans ingericht.

Ook ben ik naar een voormalig Moors kasteel geweest beschermt met verschillende kasteelmuren en torens boven op een berg. Het is door de eeuwen heen overgenomen door de Spanjaarden, Vikingen en weer door de moren totdat de Portugezen het uiteindelijk in handen kregen. Sindsdien is het verlaten en in verval geraakt. Nu nog steeds worden er archeologische opgravingen gedaan bij het kasteel.

Morgen gaat mijn reis verder naar Evora weer wat verder naar het zuiden, helaas gaan er maar een paar treinen per dag daar heen dus ik heb de keuze uit of heel vroeg te vertrekken of heel laat. Ik heb dus voor heel vroeg gekozen zodat ik nog wat aan de dag heb als ik daar aankom.

Lissabon

Vandaag regende het gelukkig iets minder in Lissabon. De hele dag een beetje miezeren. Maar gelukkig wel goed weer om buiten te zijn de temperatuur was wel erg lekker net iets boven de 20 graden

Ik ben dus vanuit het hostel naar het kasteel gelopen dit is als je hemelsbreed kijk misschien 1 km, het kasteel zie je namelijk liggen vanuit het hostel, echter ligt er een dal tussen waarin de benedenstad van Lissabon ligt. Alles bij elkaar dus met alle omwegen erbij nog z’n 5 km lopen goed te doen alleen lopen er niet veel straten naar beneden en naar boven maar trappen. Dus ik heb heel wat trappen afgelopen vandaag om er te komen. Sommige trappen waren zo smal dat ik er niet kon omvallen omdat ik ingeklemd zat tussen 2 muren. Op zich geen probleem tot er een tegenligger aankomt die de andere kant op wil, iemand moet dan gedeeltelijk terug. Ik heb wel medelijden met de postbode hier, de hele wijk naar het kasteel bestaat bijna helemaal uit trappen, de mensen kunnen dus ook niet met de auto bij het huis komen om zware dingen te lossen.

Vanuit het kasteel heb je een geweldig uitzicht over de stad en kin je het hostel zien liggen. Na 5 uur is het hier harder gaan regenen en ik kwam dan dus ook drijfnat terug in het hostel. Volgens mij was is alleen niet de enige die zich had verkeken op het weer, er liepen meer mensen rond die helemaal nat waren.

Lissabon, de oude wijk
Smalle doorgang in de oude wijk van Lissabon

Lissabon

Uit zicht over Lissabon

Vandaag de eerste dag Lissabon in geweest dit ondanks het weer, gelukkig hebben we maar een bui gehad, van de ochtend tot nu. Morgen wordt het iets beter met droge periodes. Gelukkig toch nog redelijk van de stad kunnen zien. Volgens de legende ligt de stad op 7 heuvels (net als vele andere bekende of grote steden trouwens). Maar heuvels hebben ze hier wel ze hebben zelfs op sommige plaatsen liften gebouwd om van de benedenstad naar de bovenstad te komen. Een van die liften eindigt trouwens bij het hostel waar ik zit. Vanuit het hostel heb ik dan ook en uitzicht over de benedenstad en het kasteel op de heuvel aan de andere kant van de stad. Morgen ga ik naar de oude historische binnenstad en mandag ga ik naar Sintra een stad hier iets verderop die op de werelderfgoedlijst staat.

Coimbra

Ik ben nu 2 dagen in Coimbra geweest een van de oudste steden van Portugal. Toen ik aankwam in Coimbra had ik alleen een adres en het gegeven dat het bij een kathedraal lag. Gelukkig was een Portugeze man zo vriendelijk mij te helpen, alleen hij had me verkeerd begrepen en dacht dat ik kerken kwam bekijken in Coimbra. Ik heb dus met al mijn bagage alle kerken gezien in Coimbra behalve de kathedraal inclusief uitgebreide uitleg over alles. Dit duurde ruim 1,5 uur met al mijn bagage met ruim 25 graden, gevolg een hypo. Uiteindelijk had ik hem dus afgeschud en iemand gevonden die wel de weg wist.

Helemaal op de top van de berg. Daar dus maar de rest van de dag geslapen in het hostel. De volgende dag zijn ben ik samen met een Russisch meisje de stad in gegaan, het blijft een leuk accent als mensen uit oost-Europa Engels spreken met hun sterke accent.

We zijn naar de universiteit geweest waar zojuist de ontgroeningen bezig waren van de nieuwe studenten. Erg grappige en leuk om te zien. De universiteit is een van de oudste in Europa en nog steeds worden de colleges gegeven in de oude collegezalen het de ongemakkelijke houten collegebanken, wat wel een beetje vreemd was, was dat de studenten tussen de toeristen rondliepen en de collegezalen toegankelijk waren als er geen colleges waren, waren er wel colleges dan was de deur dicht maar er liepen nog steeds veel toeristen rond die behoorlijk herrie maken, niet echte bevorderlijk voor je studie lijkt mij. Wat erg leuk was om te zien is dat de laatste jaars studenten allemaal in pak naar school gingen en ook allemaal een zwarte cape droegen.

‘S avonds ben ik nog naar een restaurant geweest waar ze geen menu hebben, de kok daar kookt wat er die dag op de markt te koop is, je krijgt altijd een vierg angen menu met passende wijnen. Het eten was er uitzonderlijk goed en verraste mij. Dit moeten meer restaurants doen in Nederland, hij maakte alles zelf van alleen verse producten. Ondanks dat het een doordeweekse dag was zat het restaurant vol, het was ook niet heel groot zo’n 20 plaatsen.

Aveiro

Vandaag ben ik met de trein naar Aveiro gegaan. Sommige mensen zullen het mischien. Nog herkennen als stad waar Nederland verloren heeft tegen Tjechie tijdens het Europees kampioenschap voetbal.

Voor de meeste toeristen staat het echterbekend als een stad met kanalen waarin gondels varen. Het Venetie van Portugal. Deze gondels werden gebruikt om het zout te vervoeren dat gewonnen werd uit de lagune waar de stad aan ligt. Tegenwoordig wordt er weinig zout meer gewonnen omdat we nu onze etenswaren kunnen koelen of vriezen. Het wordt nu voornamelijk gedaan om het cultureel erfgoed in stand te houden. Het zout wordt gebruikt als strooizout om de gladheid te bestrijden.

Als alternatieve industrie zijn ze toen begonnen met het maken van porselein en tegels. Veel huizen zijn zijn hier dan ook bekleed met tegelmotieven of zelfs geheel bekleed met tegels.

Ook hier is de vroegere eigenaar heel actief geweest voor zijn arbeiders en heeft net zoals Philips huizen, theaters en sportmogelijkheden voor zijn personeel laten bouwen.

Hij is zelfs zover gegaan dat hij in zijn testament vast heeft laten leggen dat elke maand op de 13e dag een markt moet plaatsvinden en dat er 2 feestdagen zijn van heiligen dat het bedrijf stil ligt. Dit is nu al sinds halverwege de 19e eeuw.

Morgen ga ik met de bus naar een plaats verder op waar een natuurreservaat ligt met flamingo’s.

Porto, de stad aan de Douro

Omdat het gister hier zo heet was dat zelfs de Portugezen het warm hadden, heb ik toen maar een gedeelte van de tour gedaan. Vandaag heb ik dus gedeelte 2 gedaan langs de kastelen van Porto. Porto heeft een groot aantal kastelen om dat het aan de monding van de Douro ligt. Deze rivier is altijd al heel belangrijk geweest voor de stad, niet alleen voor het vervoer van de vaten port maar ook voor alle andere schepen die er komen.

vandaag was het weer veel beter natuurlijk nog en strak blauwe lucht en een stralende zon, maar minder warm. Om te beginnen al ontbeten bij een bakker hier net om de hoek van het hostel. Krijg je de prijs te horen van de broodjes €22,00 bedoelde ze eigenlijk €0,22 cent. Daar kan ik ze niet voor maken in Nederland.
Als avond eten ben ik bij een pizzaria gaan eten. Ook hier sta je weer te kijken wat het kost, een pizza met een cola voor €5,00. Dan zit je echt niet ergens achteraf in een buitenwijk van Porto maar midden op het meest centrale plein in de stad waar de meeste toeristen komen terwijl je juist in de meeste steden dan echt de hoofdprijs betaald.

Morgen vertrek ik met de trein naar Aveiro een kleinere stad ongeveer 80 km ten zuiden van Porto.

GR

Porto de stad in

Vanochtend wakker geworden na een onrustige nacht in Porto, veel herrie op straat. Maar het zonnetje scheen en ging steeds harder schijnen, in de middag was het ruim 28 graden Celcius. Zelfs de Portugezen zelf vonden het warm voor deze tijd van het jaar.

Uiteindelijk om 14:00 uur de hop on hop off bus gepakt, bij de Atlantische kust een beetje op het strand gehangen daar was het wel lekker.

Wat dan weer leuk is hier is het uit eten gaan een hoofdgerecht en een biertje voor €10 en het hoofdgerecht was eigenlijk al te veel voor mij. Een tosti gevuld met rundvlees, ham, gebakken ei en dat overgoten met een best pittige saus en dan nog een schaal friet erbij waar een weeshuis een week van kan eten. Morgen poging 2 doen om de stad rond te gaan en hopen dat ik al een beetje gewend ben aan de temperaturen hier.

GR

Aangekomen in Porto, Portugal

Vannacht om 1:00 had ik eindelijk het hostel gevonden in Porto, Portugal. Altijd leuk natuurlijk dat ze een metrolijn of buslijn geven, maar het is ook handig om een beschrijving te hebben vanaf daar.

Wat op viel was dat er ontzettend veel mensen op straat waren, bijna iedereen is buiten. Live muziek idereen aan het drinken. Zag er gezellig uit. Vandaag ga ik Porto zelf in om te kijken hoe het daar is.