Edinburgh te voet

Vandaag de laatste volle dag van mijn vakantie. Morgen weer met het vliegtuig naar huis.

Gister avond ben ik nog naar de show van Hans Teeuwen geweest. Sommige mensen vonden hem te grof en verlieten de zaal. Raar, zo grof was hij nu ook weer niet, in Nederland is hij veel grover geweest in zijn shows.

Er waren veel Nederlanders in de zaal en die klitten na de show allemaal bij elkaar, natuurlijk zijn we gezamenlijk de kroeg in gedoken waar we om 3:00 uit geschopt werden (in Nederland mogen we soms nog mee helpen vegen, maar hier niet). Vervolgens moest ik de weg nog naar mijn hostel zien te vinden, dus was ik om netjes om 3:30 thuis. Omdat er al vroeg mensen wakker waren op de kamer was ik ook al om 7:30 weer wakker.

Mooi op tijd om de om te voet de stad te gaan verkennen. Natuurlijk naar het kasteel geweest(afzetters £14,– entree en dan is nog de helft gesloten ook wegens de taptoe.

Wel in het kasteel gewacht tot 13:00 totdat het one ‘o clock schot gegeven werd. dit wordt sinds 200 jaar gedaan. Elke dag word er om een uur een schot gelost met een kanon dat in het kasteel staat, dit gaat gepaard met ceremonie. Gelukkig had ik een redelijke plaats en kon alles goed zien(mijn camera niet, de batterijen waren net leeg).

Na het schot heb ik het kasteel verlaten en ben ik via de Royal Mile naar beneden gelopen. Op de royal mile was het ontzettend druk omdat veel straatartiesten daar kunnen optreden. Er zitten ook hele leuke en goede bij.

Vanavond nog de ghosttour doen en morgen spullen sorteren en dingen eruit gooien die ik niet meer nodig heb.

Edinburgh per bus

Vandaag weer lekker lui geweest en me eigen rond laten rijden door Edinburgh. Je komt dan op alle plaatsen die redelijke belangrijk zijn in de stad. Ook word er gelijk wat van vertelt, In een bus hadden ze ook een Nederlandse audio-guide maar die vertaling was zo slecht dat ik maar terug ben gegaan naar het Engels.

De stad is gebouwd in en om een kloof die in de ijstijd is ontstaan en boven op het hoogste punt van een van de zijkanten ligt het kasteel, het is misschien 200 meter bij mij vandaan maar als je naar beneden en naar boven moet klimmen wordt je er niet vrolijk van.

Wel heb ik al veel foto’s kunnen maken van de oude gebouwen en monumenten in de stad.

Het is enorm druk in de stad, veel mensen komen hier naar toe wegens het festival dat de hele zomer duurt, maar ook wegens de militaire taptoe die vanavond begint. Heel veel straten zijn afgesloten.

Edinburgh

Edinburgh is de laatste plaats waar ik verblijf tijdens mijn vakantie, zondag vlieg ik weer naar huis na 5 weken.

Vandaag ben ik dus naar Edinburgh gegaan, dit was maar een uurtje met de trein. Ik was er ook lekker vroeg, dus ook maar gelijk op stap gegaan. Ik ben vandaag naar een plaats geweest die iedereen kent die ooit het boek de davici code heeft gelezen. Ik ben naar Rosslin Chapel geweest. Dit ligt ongeveer 15 km buiten de stad. Het is echt een heel vreemd bouwwerk om te zien. Alle symbolen die je in een religie kunt beeldhouwen hebben ze ook beeldgehouwen. Elke pilaar of steen ziet er anders uit. Hoelanger je zit te kijken hoe meer dingen je opvallen, alles is zo gedetaileerd afgewerkt.

wat wel grappig is voor dat het boek en de film gemaakt waren, had de kerk maar 9000 bezoekers per jaar. Nu op dit moment zijn er dat 170.000. Daar waren ze dus niet op voorbereid. ze zijn nu een bezoekerscentrum aan het bouwen en allerlei andere voorzieningen.

Het hostel ligt op een gunstge plaatss vlakbij het kasteel en eigenlijk dus midden in de stad.

Morgen die maar eens verkennen.

Stirling de stad van William Wallace

Ondertussen ben ik al weer twee dagen in Stirling. Het is een oude stad de vooral bekend staat om de overwinning op de Engelsen door de Schotten. Op zich niet zo appart maar het was een overwinning van 1300 Schotten op 20.000 Engelsen. De Schotten streden allemaal oder leiding van William Wallace(kijk Braveheart maar een keer).

Er staat hier ook een groot monument voor hem en alle andere belangrijke Schotten in de Geschiedenis. Die heb ik dus ook beklommen.

Op maandag kwamen Erik en Vera langs om even bij te praten, zij waren op doortocht naar Ayr. We zijn samen naar het kasteel geweest.

Gister ben ik ook nog naar de oude stadsgevangenis geweest, daar kreeg je een beeld hoe het leven was in de gevangenis van heel vroeger. Alleen waren hier geen poppen maar acteurs in de gevangenis. Wel grappig om te zien.

Vandaag ven ik naar Falkirk Wheel geweest. Dit is een gigantisch rad dat boten op tilt om de 25 meter hoger in een ander kanaal weer uit het rad te laten. Vraag me niet waarom het gebouwd is, want snappen doe ik het ook niet. Er varen nl alleen maar toeristenbootjes.

Morgen ga ik naar Edinburgh voor de laatste stop voor mijn vakantie. zondag kom ik weer thuis.

St. Andrews

Vandaag ben ik naar St. Andrews geweest. Het is een oud plaatsje met een gigantisch grote ruïne van een kasteel en van een kathedraal.(dit was ooit de grootste kerk van heel de UK.

Het is heel indrukwekkend om te zien hoe het er nu allemaal bij ligt. Vanaf het kasteel heb je een mooi uitzicht over de Baai van Fife.

Het was wel heel opvallend hoe helder het water van de zee was.

Omdat ik mijn bus gemist had moest ik 2 uur wachten. Nu blijkt het stadje dus vijf 19-holes golfbanen te hebben, en nog twee 9-holes golfbanen voor beginners, heel het stad staat dus nu in het teken van golf.

In het dorp zat ook een winkeltje dat wiskey verkocht, maar 500 soorten uit schotland, en natuurlijk moet je een fles meenemen al je in schotland bent geweest. Maar welke.
Dus kwam de verkoper op het idee om wiskeys te gaan proeven net zo lang tot je er een gevonden hebt die je aanstaat. Moeten ze in Nederland ook eens gaan doen.

Uiteindelijk een fles meegenomen uit de highlands. Met een lekkere zachte smaak.

Morgen ga ik naar Stirling, voor iedereen die het niet kent, die moet braveheart nog maar eens bekijken.

Aberdeen

Hier weer een keer een verslag van mij na drie dagen afwezigheid. In Aberdeen had ik namelijk niet de beschikking over wifi, het was er wel maar je moest 3£ per uur betalen. Dit is de eerste keer dat ik in een hostel ben geweest waar ik moest betalen voor wifi trouwens.
Het hostel was ook heel vreemd, ze noemde zichzelf youth hostel, maar ik geloof dat ik de jongste daar was, de gemiddelde leeftijd lag volgens mij rond de 60.

Ook wilde ze hebben dat ik meer ging betalen voor het bed, omdat ik nu een luxere kamer kreeg dan dat ik geboekt had, want de kamer die ik geboekt had was vol.
Na wat gemopper kreeg ik de luxere kamer voor dezelfde prijs als de kamer die ik geboekt had.

De stad zelf is niet zo heel mooi alles is er grijs. Dit komt omdat ze alles gebouwd hebben met graniet. Omdat de stad zo grijs is zie je wel overal bloemen hangen, dit doet de gemeente om de stad enigszins op te fleuren.
Veel mensen die daar werken, werken er in de off-shore-industrie. Ook in de haven kun je dit duidelijk zien, hier liggen alle bevoorradingsschepen voor de platforms.

Ik had de stad eigenlijk wel na anderhalve dag gezien. Ik ben dus donderdag naar een distilleerderij geweest. Het gevolg daarvan was dat ik om 10:30 uur al aan de whiskey zat. Na de rondleiding kreeg ik nog een speciale whiskey te proeven (ik was op dat moment de enige bezoeker). De laatste whiskey was er een van ruim 30 jaar oud. Het verschil kun je wel proeven.

Gister ben ik in Dundee gearriveerd, na een treinrit van 1,5 uur.
Het is de vierde stad van schotland, maar niet zo groot dat je alles met de bus moet doen.
Vandaag ben ik naar de Discovery geweest, dit schip is als eerste op expeditie gegaan om de Zuidpool te verkennen, voor hen was er nog niemand ver landinwaarts getrokken.

Wel heel interessant om te zien. Verder hebben ze hier heel veel oude gebouwen(het hostel is een gebouw uit 1700).

Morgen ga ik naar een natuurpark net aan de andere kant van de baai.

Naar Loch Ness

Ik heb vandasg weer eens een bustour gemaakt. Ik heb Loch Ness verkent.

Eerst zijn we met de bus naar een oude graftombe gereden die vlakbij het meer ligt. Deze tombe is minimaal 4000 jaar oud, maar precies weten doen de wetenschappers niet. Wel zijn ze erachter gekomen dat bijna exact dezelfde tombes gebouwd zijn in India en in Amerika door de indianen.

Hierna zijn we doorgereden naar het Loch Ness Centre. Hier werd via diverse films de geschiedenis en het ontstaan van het meer vertelt, natuurlijk konden ze niet om het monster heen. Ze hebben in het verleden en nu nog steeds onderzoek gedaan naar het bestaan van het monster. Maar tot op heden hebben ze niets gevonden. Het is zelfs zo erg dat ze met een rij boten naast elkaar zijn gaan liggen, deze hebben voorzien van sonar en zo naar de andere kant zijn gevaren. Er waren wel afwijkingen te zien. Maar er is nog steeds geen hard bewijs. (het was een olifant die onderwater heeft gezwommen, die was aan de overkant en is verder gelopen, dan zie je hem niet meer op je sonar).

Hierna zijn we naar een ruïne gegaan. Dit was vroeger een van de grootste kastelen in Schotland. Maar toen de Schotten hem niet meer konden houden tijdens de oorlog tegen de Engelsen, hebben ze hem maar opgeblazen.

De terugweg hebben we via de boot gedaan. (uiteraard nog steeds geen Nessie). Ik ben dus weer de hele dag zoet geweest.

Morgen ga ik naar Aberdeen om te kijken wat daar te beleven valt.

Inverness verkent

Omdat deze plaats dit bij Loch Ness ligt, staat de hele stad in het teken van het monster. De schotten geloven er dus echt dat dat beest bestaat en er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan.

Veel schotten zie je niet in traditionele kleding meer lopen, maar soms zie er wel een, ik heb nog niet gecontroleerd of het echte schotten zijn, dat mag een ander doen. Ook kun je hier overal de kilts kopen of huren, een compleet kostuum inclusief tasje van bont er alle spelden kost ongeveer £700.

Vandaag ben ik naar de eilanden van Ness gelopen, deze liggen ongeveer 5km buiten het centrum. Dit zijn een paar eilanden die in de rivier de Ness liggen. Het is daar een stukke ongerept natuur, met alleen wat paden er doorheen.

Alleen ik begin die doedelzakken nu we beu te worden, je hoort dat kattengejank hier dus de hele dag door. Gister sprak ik een meisje uit Brazillie die het helemaal geweldig vond die doedelzakmuziek, veel mensen keken haar heel raar aan en vroegen of ze wel helemaal in orde was.

Morgen ga ik zelf maar eens kijken of Nessie zijn hoofd boven water durft te steken.(al begin ik er steeds meer vann overtuigt te raken dat het gewoon een olifant is die onder water zwemt, dan zie je namelijk ook alleen zijn slurf en rug).

Zie hier een artikel erover: http://www.dailynoted.nl/2011/01/annemarieke-monster-van-loch-ness-echt.html

GR

Inverness, de hoofdstad van de Highlands

Inverness, de hoofdstad van de Highlands, voor zover je het hoofdstad kunt noemen dan. Een plaats nauwelijks groter dan Uden.

Maar wel een schoon hostel, toen ik binnen kwam rook alles nog naar zeep. De kamer is ook perfect, met uitzicht over de bergen en de rivier Ness. Want Inverness ligt aan Loch Ness, je weet wel dat monster.

Morgen wil ik proberen een tour te maken langs het meer, ik heb al half en half iets met iemand afgesproken daarover.

Als dit niet gaat lukken zal ik een andere tour moeten verzinnen.

De reis vandaag met de trein ging ook vlekkeloos, ik had gelukkig een zitplaats(nee het is niet nodig om te reserveren op zaterdag, er is plaats genoeg, ja alle gangen stonden vol). Het is een treinreis van 3 uur via Perth (eerst het operahouse en nu de stad Perth, kan ik toch zeggen dat ik in Down Under ben geweest).

De trein ging dwars door een natuurgebied heen, een Schot die tegenover mij zat heeft uitgebreid uitleg gegeven, maar die was niet te verstaan met zijn Schots accent. Ik heb mijn zonnebril maar opgezet en ben in slaapgevallen, toen ik na een half uur weer wakker wed was hij nog steeds aan het praten, misschien moet hij ook maar leraar worden die horen zichzelf ook graag praten.

Morgen zie ik wel weer verder.