Hong Kong – Lantau Island – Tian tan Buddha; Po Lin Monastary

Vandaag ga ik naar Lantau. Een eiland ten noord-westen van Hong Kong om daar Tian Tan/Big Buddha en het Po Lin Monastary via de kabelbaan te bezoeken. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten en met een kinderlijk enthousaisme vertrek ik zonder enige verwachtingen naar onze bestemming.

Het voordeel van een metrostation om de hoek is dat je zo van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad bent. De rust en sereniteit waarmee mensen zich naar de metro begeven is bewonderingswaardig. Overal staan bordjes dat er binnen de muren van het station niet gegeten, gedronken of gerookt mag worden. Met 150 euro boete, snap ik dat iedereen dat uit zijn hoofd laat. Het metronetwerk is overzichtelijk en rijden frequent. Je hoeft nooit langer dan 2-4 minuten te wachten. Het lijkt te verklaren waarom niemand haast heeft om op tijd op het perron te zijn.

Binnen een uur ben ik in Tung Chung en ik zoek een rustige plek om mijn ontbijt te nuttigen voor de ik de kabelbaan instap die mij in 25 minuten naar Ngong Ping brengt.

Ngong Ping

Ngong Ping ligt boven aan de berg aan de voet van Big Buddha en het Po Lin Monastary. Je vindt er tal van eettentjes en souvernirshops die de nietvermoedende toerist met al zijn geuren en kleuren naar binnen probeert te lokken. Ik trap er niet in en lopen stug door naar ons doel: De 34 meter hoge bronzen Big Buddha die uitkijkt over Lantau, Hong Kong en de Zuid Chinese zee.

Tai’O

Ik pak de bus naar Tai’O een vissers plaatsje aan de noord-west kust van Lantau en stap daar op de boot om een beter beeld te krijgen van de paalwoningen in het water en een glimp op te vangen van de zeldzame roze dolfijnen die zich hier bevinden. Ik zie er 1 op afstand boven water komen, maar voor ik het besef is de roze rug van het dier alweer verdwenen en laat de foto alleen een golvend wateroppervlak zien. Onderling hebben de bootjes constant contact om elkaar op de hoogte te stellen van de locatie waar de dieren te spotten zijn. Ik heb er gemengde gevoelens bij en vraag me af in hoeverre de toeristenboten van invloed zijn op het welzijn van de dieren.

Po Lin Monastary

 Ik pak via een omweg de bus terug naar Ngong Ping en neem de tijd om het Po Lin Monastery te bezoeken. Inmiddels bevinden zich op de weg naar het klooster allemaal runderen die zorgeloos staan te grazen en weinig onder de indruk lijken te zijn van de stroom toeristen die zich langzaam aan weer naar de kabelbaan begeven. Het is inmiddels half 5 en iedereen begeeft zich weer naar huis. Ik geniet van een rustig klooster en ik besluit de klim (286 treden) naar Big Buddha te ondernemen om nog even van het uitzicht te genieten.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ik neem de laatste kabelbaan naar beneden. Aangezien ze nu alle mensen zo snel mogelijk beneden willen hebben treft ons het geluk een Crystal Cabin toegewezen te worden met een glazen vloer. Hiervoor vraagt men normaliter een toeslag, ik heb het geluk er met een regulier kaartje gebruik van te mogen maken.

Victoria Harbour
Op te terugweg stop ik bij Bohemian Square voor de lichtshow in Victoria Harbour en eet ik op de terugweg naar het hotel bij Dragon King Dim Sum waar ik losse gerechtjes kan bestellen en genieten van een grote diversiteit aan smaken uit de Chinese keuken.

Moe maar voldaan keer ik terug bij mijn hostel op mijn kamer. Een indrukwekkende dag over land, over zee en door de lucht. Ik ben benieuwd wat mij morgen te wachten staat!

Hoogste punt van Hong Kong: The Peak

En daar ben ik dan… “The big Appple” van Azië: Hong Kong. Na 24 uur reizen stap ik uit het vliegtuig. Nu moet ik nog naar het centrum van de stad. Op zoek naar het hostel waar ik de komende 4 nachten zal verblijven. Bepakt en bezakt ga ik op zoek naar een balie om een Octopuskaart aan te schaffen. De Octopuskaart is zoiets als de Nederlandse OV chipkaart. Je betaalt 15 euro (5 euro borg en 10 euro reistegoed) en dan kun je letterlijk alle kanten op. Metro, tram, bus, boot. Ideaal!

Het metronetwerk blijkt overzichtelijk en voor de onbekende toerist goed te begrijpen. Een uur later stap ik uit op Causeway Bay. Het hostel ligt nog geen paar minuten van het metrostation vandaan. Vlakbij Victoria Park. Inchecken is voor 14:00 uur niet mogelijk maar gelukkig kan ik wel de bagage achterlaten. Dat wordt dus niet nog even bijslapen na de lange vlucht en korte nacht. Om wakker te blijven is het dus zaak om actief bezig te zijn. Ik besluit eerst maar eens beter beeld van de stad te krijgen door hem vanaf het hoogste punt van de stad te gaan bekijken. Ik ga met de metro naar Admiralty en volgen via trappen, bruggen en wegopbrekingen de bordjes naar Hong Kong Park en Peak Tram.

Hong Kong Park

Hong Kong park vormt een oase van groen tussen de wolkenkrabbers. Ik verbaas me over het enorme contrast tussen stad en natuur. Het groene park met een enorme diversiteit aan bomen en planten wordt omringd door imposante gebouwen. In de vijvers huizen enorme Koikarpers en

Deze diashow vereist JavaScript.

schildpadden en bruidjes staan in de rij om gefotografeerd te worden voor de waterval die vanuit het niets naar beneden lijkt te komen. Ik kijk mijn ogen uit terwijl ik me langzaam richting het vervoer naar de top van Hong Kong (552m boven zeeniveau) begeven.

The Peak Tram

Deze tram rijdt al sinds 1888 met 4 tot 27 graden steil de berg op om mensen naar de top van “the peak” te vervoeren. Een onvergetelijke ervaring die je meenemen in de Britse geschiedenis van de stad. De optische illusie waarbij de gebouwen tegen de berg aan lijken te vallen is een ervaring op zich. Eenmaal op het eindstation van de tram kun je met de roltrappen naar de Peaktower vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad met zijn diversiteit aan wolkenkrabbers die gescheiden wordt door Victoria Bay.

Ik besluit om vanaf de Peak Tower via old peak road via de midlevel elevators naar beneden te lopen. De midlevel elevators zijn roltrappen die over de straat lopen omdat de straten daar zo stijl zijn, in de ochtend gaan deze naar beneden en in de middag naar boven, natuurlijk had ik het geluk dat de roltrappen naar boven gingen en ik naar beneden moest. Tegen de tijd dat ik beneden kom is het een uur of 2. Tijd om weer terug te gaan naar het hotel en in te checken.

Eenmaal op de hotelkamer slaat de vermoeidheid toe. Voor ik het me realiseren worden we overmand door de slaap en ben ik vertrokken.

Vanaf Amsterdam naar Hong Kong

9 juni, 8:30 uur. Met 1 rugzak stap ik uit de trein op Schiphol. De start van een nieuwe reis, een nieuw avontuur. Als een klein kind in de snoepwinkel kijk ik met grote ogen en open mond naar de vertrekborden die door de aankomsthallen hangen. Waar moet ik heen?

Mijn hart maakt een sprongetje als ik mijnvlucht op het bord zie staan. 13:10 uur Hong Kong – G6R24.
Hong Kong… of all places! Een wereldstad met ruim 7 miljoen inwoners. 7 Miljoen mensen verdeeld over 235 eilanden, gelegen in de Zuid-Chinese Zee. Het merendeel van de eilanden is overigens niet bewoond. Dat verklaart misschien waarom Hong Kong voor meer dan 50% uit natuurgebied bestaat. Iets waar lang niet iedereen bij stil staat aangezien Hong Kong bij velen toch het imago van wolkenkrabbers en stedelijkheid de boventoon voert.

Geschiedenis

Tot aan 1997 was Hong Kong bijna 150 jaar lang kolonie van het Britse rijk. Inmiddels is de stad een speciale administratieve regio van volksrepubliek China. Geen idee wat dat precies inhoudt, maar goed, ik heb nog 11 uur vliegtijd voor de boeg om daar achter te komen. Ik ben er alleen nog niet uit of die vliegtijd nu in- of exclusief 6 uur tijdsverschil is. Wat ik wel weet is dat we morgen, na 9.261km vliegen, om 6.20u in Hong Kong aankomen en dat het daar dan 6 uur later is dan in Nederland.

Voor nu moet ik in ieder geval nog 3 uur wachten voor ik de lucht in kan. Mooi moment om de eerste indrukken te beschrijven en de eerste zenuwen van me af te schrijven. Want ja, ik heb er enorm veel zin in, maar ik vind het stiekem ook allemaal wel een beetje spannend.

Waar ga ikheen? Wat staat me te wachten? Waar kom ik terecht? Ja, globaal weet ik het wel zo’n beetje waar ik heen wil en wat ik wil zien. Hoe ik daar invulling aan geven? Dat zie ik ter plekke wel.

Eerst maar eens met alle bagage door de douane heen zien te komen,

Hong Kong, here I come!

I’m ready for take off….
Voor meer reisinformatie check mijn Polarsteps